بررسی حضور نوازنده در آثار نگارگری ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده حمید حسینی بردسکن
- استاد راهنما اکبر نیکان پور
- سال انتشار 1390
چکیده
مواجهه ی دو کلمه ی تصویر گری و موسیقی به برخورد های متنوعی منجر می شود.امروزه که دیگر هنر به سوی افق های التقاط و هم جوشی پیش می رود،گاه حتی با مفاهیمی از قبیل تصویرسازی موسیقی روبرو می شویم که علوم جدید رایانه و ریاضیات نقش های اصلی را در این هنر های نوظهور تر دارند. در اهمیت این موضوع باید گفت که بر اساس تحقیق های به عمل آمده مهم ترین رانه ی تغییر مسیر پیکاسو از دوران اولیه کوبیسم اش به کوبیسم پیشرفته اش،موسیقی محلی کاتالان و آشنایی او با موسیقی دان مستقل سرواک بوده است .در تاریخ ایران ما علی رقم فتواهای اسلام که صورتگری و موسیقی را نکوهیده دانسته اند،هنر کتاب آرایی که بخش عظیمی از تاریخ تصویری ما را در خود جای داده است در اکثر موارد تحت حمایت دربار های پر تعداد بوده است. دانشمندان گرانسنگی چون:ابن سینا،فارابی،مراغه ای،ارموی و...قواعد و تئوری موسیقی را تحریر می کردند. این رشته پاره شد موسیقی ماند و نوازنده ها و مجالس. میراث تصویری ما تا جایی که به دست ما رسیده است می تواند تا حدی،ابعاد مدفون شده ی این موسیقی را بر ما نمایان کند.اینجانب امیدوارم از منظر یک تصویر گر به کمک این تحقیق امکان مقایسه تطبیقی حضور نوازنده در آثار ایرانی و آثار غیر ایرانی را بدست آورم.محدوده ی تاریخی پیش بینی شده برای این تحقیق از دوران پیشاتاریخی تا انقراض سلسله ی قاجار در جغرافیای سیاسی ایران در هر کدام از دوره های حکومتی در این بازه ی تاریخی بود لذا به دلیل پرهیز از کلی گویی و سطحی بینی این بازه را به آثار بعد از اسلام تقلیل داده ام.بدیهی است که بخش قابل ملاحظه ای از منابع تصویری مورد بررسی برای پر بار شدن تحقیق پیش رو از میان آثار درخشان معماری و صنایع دستی بی نظیر کشورمان انتخاب شود.
منابع مشابه
فردوسی در آیینه نگارگری ایرانی
این مقاله با هدف بررسی جایگاه و شخصیت فردوسی درنگارگری ایرانی تهیه شده است. پرسش اصلی این مقاله این است که فردوسی چه جایگاهی را در هنر ایرانی به خود اختصاص داده است ؟ چه جنبه یا جنبه هایی از شخصیت این شاعر پارسی گوی مورد توجه نگارگران قرار گرفته و چگونه به آن وجوه پرداخته شده است؟ بر این اساس ضمن تدقیق در نگارگری ایرانی، نگاره هایی که شخصیت فردوسی در آنها تصویر شده، انتخاب و تلاش گردید تا ضمن خ...
متن کاملبررسی تطبیقی نحوۀ آفرینش فضاهای معماری در آثار نگارگری حمام
آثار ادبی زمینههای مناسبی برای پرداختن و ترسیم معماری حمام در آثار نگارگری ایجاد کرده است. این نگارگریها رابطۀ بسیاری با عالم واقعیت دارند. با تطبیق ویژگیهای اینگونه آثار با معماری حمامها میتوان به این نتیجه رسید که در این نگارگریها فضاهای حمام با رعایت بسیاری از ویژگیهای معماری نمایش داده شده است و این امر نشاندهندۀ نوعی واقعگرایی در آثار نگارگری حمام است. هدف از این پژوهش بررسی و مق...
متن کاملتبیین جایگاه قاب در آثار نگارگری ایران و بررسی نوآورانه آن در آثار محمود فرشچیان
یکی از مهمترین مباحث در هنرهای تجسمی قاب و رابطه آن با اثر هنری است که بدون در نظر گرفتن آن، اجزا و عناصر داخل آن، تعریف مشخص و قابل درکی نخواهند داشت. قاب در آثار نگارگری قدیم ایران دارای هویت مستقل و کارکردهای گوناگون بوده و در دورههای مختلف تحولاتی داشته است. در میان هنرمندان نگارگر معاصر نیز محمود فرشچیان از قاب و کارکردهای متنوع آن غافل نبوده و از آن به شیوههای گوناگونی بهره برده است. ه...
متن کاملنقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی
اژدها از بن مایه های اساطیری است که در شعر و ادب ایران تجلی بارزی داشته و منجر به ظهور ایده ها و نقوشی ظریف و بی بدیل در نگارگری شده است. مقاله حاضر با بررسی خاستگاه ادبی و اساطیری اژدها و بنیان فکری ایرانیان مبنی بر دو قطبی بودن جهان به دلالت حضور آن در نگاره ها، به عنوان نمادی اهریمنی پرداخته و در صدد پاسخ به این پرسش ها برآمده است که اژدها و جدال با آن در حماسه و عرفان چه جایگاهی داشته و ویژ...
متن کاملتأثیر نگارگری ایرانی بر آثار هنرمندان قرن بیستم اروپا «مطالعه موردی هانری ماتیس»
نگاهی اجمالی به تاریخ هنر بیانگر آنست که همواره شکلگیری بسیاری از سبکهای هنری، برخاسته از غرب بوده و تاثیر تمدن ملل دیگر در ایجاد این سبکها نادیده گرفته میشود. در حالیکه تاثیر هنر و تمدن شرق را در دگرگونیهای هنری قرن بیستم که اساس اندیشه مدرن است به هیچ وجه نمیتوان نادیده گرفت. این تاثیر تا جایی است که در سدههای 19 و 20 بسیاری از هنرمندان اروپایی که به دنبال ابعاد جدیدی از تصویرگری که با...
متن کاملفردوسی در آیینه نگارگری ایرانی
این مقاله با هدف بررسی جایگاه و شخصیت فردوسی درنگارگری ایرانی تهیه شده است. پرسش اصلی این مقاله این است که فردوسی چه جایگاهی را در هنر ایرانی به خود اختصاص داده است ؟ چه جنبه یا جنبه هایی از شخصیت این شاعر پارسی گوی مورد توجه نگارگران قرار گرفته و چگونه به آن وجوه پرداخته شده است؟ بر این اساس ضمن تدقیق در نگارگری ایرانی، نگاره هایی که شخصیت فردوسی در آنها تصویر شده، انتخاب و تلاش گردید تا ضمن خ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023